KĀ SAGATAVOT SAVU UZŅĒMUMU DIGITALIZĀCIJAI
Vairums uzņēmumu šobrīd domā un apsver digitalizācijas iespējas.
Digitalizācijas projektam klasiski tiek pieiets no divām pusēm - no tehnoloģiju puses un no sasniedzamā biznesa mērķa puses.
Izvēle, ar kuru pusi sākt, lielā mērā definē digitalizācijas projekta veiksmes faktoru.
Realitātē prioritāte ir Jūsu bizness un digitalizācija ir biznesu atbalstoša sastāvdaļa, nevis otrādi.
Tad šajā rakstā runājam, kā uzsākt veiksmīgu, Jūsu biznesam orientētu digitalizāciju.
Informāciju tehnoloģijas vairs nav tendence – tās ir biznesa procesu pamata daļa un vietām biznesa kritiska daļa.
Prasmes veiksmīgi un laicīgi digitalizēties šķir uzņēmumus - vai tie attīsta pilnu savu potenciālu vai nē. Labās ziņas:
Latvijā pieejams valsts un Eiropas Savienības atbalsts, kas sedz daļējas vai pilnīgas digitalizācijas projekta izmaksas;
Sadarbībā ar Eiropas Digitālās inovācijas centru piedāvā izglītošanās iespējas un zināšanu atbalstu veiksmīgai digitalizācijai;
Eiropā ir kompetenti uzņēmumi un speciālisti.
KĀ TIKT PIE VEIKSMĪGAS UZŅĒMUMA DIGITALIZĀCIJAS
Uzņēmuma ZenIS, kas specializējas uzņēmumu digitalizācijā un mākslīgā intelekta risinājumos, vadītājs Roberts Dzenis dalās pieredzē un sniedz praktiskus ieteikumus, kā pārdomāti sagatavoties digitalizācijas ceļam.
LIELĀKĀ DAĻA DIGITALIZĀCIJAS PROJEKTU IZGĀŽAS
Mazāk kā 1 no 10 GenAI projektiem [1]un 4,5 no 10 tradicionāliem IT projektiem beidzas ar sekmīgu rezultātu. [2] [3] Tas nenozīmē, ka pārējie projekti ir viennozīmīgi neveiksmīgi, daļa vienkārši ir bijuši bez ieguvuma un to esamība neko nemaina.
Gan datos, gan pieredzē ir redzama tendence, ka lielākā daļa IT projektu izgāžas. Protams, var diskutēt par detaļām: kādi digitalizācijas projekti, tehnoloģiju ieviešana vai individuāla izstrāde, e-komercija vai ERP sistēma, cik kompetenta komanda, kādas tehnoloģijas, valsts vai privātais sektors u.c. Un tas attēlos zināmas izmaiņas, bet kopējā tendence ir tāda, kāda tā ir – globāli mazāk kā puse IT projektu ir ar sekmīgu rezultātu un manāmu pozitīvu ietekmi.
KAS IR SEKMĪGS IT PROJEKTS un KĀ TO REALIZĒT?
Sekmīga IT projekta definīcija vienlaicīgi arī atklāj faktorus, kā sākt ceļu uz sekmīgu IT projektu.
Par sekmīgu IT projektu ZenIS komanda definē tādu, kas ir sasniedzis izvirzītos biznesa mērķus, piemēram, sasniegt vairāk ar to pašu resursu daudzumu, sasniegt to pašu apjomu ar mazāku resursu daudzumu, neatpalikt no vai apsteigt konkurenci, izpildīt obligātus normatīvus, nodrošināt drošību u.c.
Tehnoloģiski sekmīgi ieviests IT risinājums ar izcilu gala rezultātu, bet Jūsu biznesam neesošu pievienoto vērtību, nav sekmīgs digitalizācijas projekts.
Kā redzat, līdz šim vēl nerunājam tieši par tehnoloģijām. Tāpēc, ka sekmīga digitalizācija sākas ar Jūsu biznesu, nevis tehnoloģiju - ir jābūt skaidram mērķim, kas Jūsu biznesam ar šo ir jāsasniedz un kā tas tiks atsekots.
Tradicionālā biznesā, “Startup” vidē vai valsts sektorā šie detaļas var atšķirties, bet princips ir nemainīgs – skaidrs mērķis, kur un cik ātri vēlamies nonākt un kā mēs to pēc tam pārbaudīsim.
ZenIS jau kādu laiku uzņemas digitālo partnerību tikai ar uzņēmumiem, kas saprot un novērtē šādu pieeju un nespiež uz digitālo partneri bezmērķīgu tehnoloģiju izvēli bez skaidras biznesa vērtības definēšanas. Tas nozīmē, ka klients saprot, ka IT ir jābūt daļai no biznesa stratēģijas, ka ir jābūt skaidriem mērķiem vai vēlmei tos definēt.
ZenIS komandā ir pieredzējuši speciālisti no IT un biznesa nozares, kas ar dažādiem paņēmieniem palīdz šos mērķus definēt un atrast ceļu, kā IT stratēģiju integrēt biznesa stratēģijā.
Esam priecīgi par šādu pieeju. Globālās tendences un aizvien vairāk pētījumi nonāk pie vienādiem secinājumiem, ka veiksmīga IT vai AI projekta pamatā ir:
Skaidri biznesa mērķi, saprotams, kur un kā veidosies pievienotā vērtība
Definēts kas un kā tiks mērīts, pirms/pēc izejas dati
Kompetenta un uzticama komanda (sastāv no biznesa un IT kompetences)
Kvalitatīva un vadīta komunikācija projektā starp visos līmeņos un pusēs iesaistītajiem
IT projektā, kā jebkurā citā projektā un uzņēmuma ikdienā, ir svarīgi ne vien augstākai vadībai, bet arī projekta izpildītājiem zināt skaidru mērķi, kur un kāpēc tiek iets. Tas nodrošina ātru lēmumu pieņemšanu, uz biznesu balstītu lēmumu pieņemšanu, vienoto ideoloģiju un darba pieeju.
Redzams, ka veiksmīga IT projekta pamatnosacījumi ir līdzīgi veiksmīgas uzņēmuma darbības pamatnosacījumiem, kas atkal atgādina, ka digitalizācijas mērķi nevar sākties nekur citur kā Jūsu biznesa stratēģijā.
Kopsavilkumā:
Sāciet ar to, ko Jūsu bizness vēlas sasniegt, nevis kādu IT risinājumu ieviest.
Iekļaujiet IT jautājumus augstākās vadības ikdienā, tiecieties uz IT kā daļu no uzņēmuma stratēģijas.
Strādājiet ar kompetentiem partneriem, kas novērtē Jūsu biznesa orientētu digitalizāciju.
Rūpējieties par komunikāciju starp biznesu, izpildītājiem un lietotājiem/klientiem.
Digitalizācija ir nebeidzams process, kas ir jāuztur un jāatseko pēc risinājuma izstrādes/ieviešanas.
Šie principi ir pamats, uz kura balstīt digitalizācijas projektu. Papildus to nozīmību izceļ arī Nellija Mahova, EDIC Digitālās transformācijas vadošā eksperte, uzsverot, ka:
“Digitalizācija nav programmatūras uzstādīšana - tā ir uzņēmuma biznesa procesu vadības sistēma, kas sākās ar godīgu un paškritisku procesu auditu, skaidru mērķu definēšanu un KPI plānošanu. Kas nav izmērāms, nav vadāms. Cilvēku iesaiste, lomu un atbildību skaidrība, kā arī konsekventa plāna izpilde pārvērš idejas par efektīviem tehnoloģiskiem risinājumiem - veiksmīgu digitālo transformāciju.
Sāciet ar patiesu pārskatu par procesiem, automatizējiet to, kas rada vērtību, pilnveidojiet pārmaiņu kultūru, kas ļaus tehnoloģijām palielināt biznesa vērtību. Pārmaiņas nav liekas izmaksas, bet ieguldījums jaunos panākumos.”
DIGITALIZĒTIES VAR JEBKURŠ, BET PANĀKT VĒRTĪBU TIKAI SAGATAVOTIE
Ja Jūsu uzņēmums plāno digitalizēties vai pārskatīt esošos procesus, ir vērtīgi atcerēties, ka veiksmīga digitalizācija sākas nevis ar tehnoloģiju vai rīku izvēli, bet ar skaidru Jūsu biznesa mērķu definēšanu. Pirms pieņemt lēmumus par konkrētiem IT risinājumiem, jāzina, kādas problēmas vēlaties atrisināt un kādus biznesa rezultātus sasniegt.
Tāpat nozīmīga ir pareiza partnera izvēle - komanda, kas spēj ne tikai piedāvāt tehnoloģiskus risinājumus, bet arī izprast Jūsu biznesa specifiku un kopā ar Jums virzīties uz kopīgiem mērķiem. Pareizais digitālais partneris piesaistīs nepieciešamo tehnoloģiju ekspertus no citiem uzņēmumiem, ja tas būs nepieciešams, un nemēģinās visu darīt tikai paša spēkiem.
ZenIS vadītājs Roberts Dzenis gan kolēģiem, gan partneriem regulāri atgādina: “ZenIS ir partneri nevis klienti - uzņēmumi, kas novērtē un saprot, ka IT ir daļa no biznesa un vēlas sasniegt augstus ilgtermiņa rezultātus kopā. Augot partnera biznesam, arī aug mūsu biznesa vērtība”.
Šādi uzņēmums var būt pārliecināts, ka investīcijas digitalizācijā atgriezīsies kā reāla vērtība un ilgtermiņa izaugsme.
Raksta eksperts – Roberts Dzenis, Zen IS vadītājs. Ar vairāk nekā 15 gadu pieredzi biznesa orientētā digitalizācijā, strādājot ar tādiem vadošiem uzņēmumiem kā Decathlon, Robert Bosch, Amber distribution, kā arī valsts iestādēm un Eiropas Savienības organizācijām. Roberts spēj sarežģīto pārvērst vienkāršā un efektīvā, nodrošinot praktiskus un inovatīvus risinājumus uzņēmumu attīstībai.
Raksta eksperts - Nellija Mahova, EDIC Digitālās transformācijas vadošā eksperte, komandas vadītāja.
Raksta līdzautors - Viktorija Golubova. ZenIS mārketinga speciāliste.
[1] The GenAI Divide STATE OF AI IN BUSINESS 2025
[2] Gartner Survey Reveals That Only 48% of Digital Initiatives Meet or Exceed Their Business Outcome Targets
[3] Success in IT projects: A matter of definition?